18 Nov

La întrunirea din 12 noiembrie 2009 a Ministrului Educaţiei cu şefi Direcţiilor de Învăţământ, Tineret şi Sport din raioane şi oraşe a fost prezentată şi metodologia organizării şi desfăşurării examenelor de bacalaureat la anul viitor. Prezentarea acestor elaborării acum, a declarat Leonid Bujor , se face pentru ca toate persoanele interesate din societate să cunoască eforturile depuse de cei de la minister pentru a perfecţiona mecanismul de luare a bacalaureatului, lichidarea lacunelor depistate în sesiunea din anul curent şi consultarea specialiştilor din domeniu, a societăţii civile, părinţilor şi copiilor. Însă, pentru a avea o metodologie mai performantă s-a decis a examina modul de desfăşurare a procesului în anul curent.

Concluziile anului 2009
Şeful Agenţiei de Evaluare şi Examinare Valentina Miron, prezentând metodologia, a ţinut să menţioneze că mecanismul de asigurare a materialelor de examen prin Sistemul automatizat de generare şi transmitere a testelor a fost unul defectuos, deoarece el nu a fost testat şi la elaborarea lui nu s-a ţinut cont de eventualele riscuri. Compilarea textelor s-a produs diferit astfel că la recepţionare, ordinea imprimării paginilor testelor de la o disciplină la alta era diferită. De asemenea, nu s-a reuşit asigurarea centrelor de examinare cu echipamentul tehnic pentru recepţionarea şi imprimarea materialelor de examene, antrenarea persoanelor implicate în organizarea, desfăşurarea şi monitorizarea examenelor în toate centrele de BAC, candidaţii fiind puşi în condiţii diferite. A fost dificilă şi chestiunea asigurării validităţii testelor, care urmau să fie compilate în dimineaţa examenului. De 2 ori examenul de bacalaureat a fost transferat la limba română în 2 Centre de Bacalaureat pentru 22 candidaţi şi examenul la solicitare în 128 Centre de Bacalaureat pentru 9562 de candidaţi. Ora de început a examenului a fost diferită de la centru la centru, diferenţa de timp fiind de la 5 minute până la 4 ore şi mai mult. Amplasarea elevilor într-o singură sală sau în două (de sport sau de festivităţi) a fost ineficientă, deoarece nu a corespuns normelor igienico-sanitare şi nu a asigurat confortul psihologic. Depersonalizarea testelor sau personalizarea lor doar prin codul de bare a creat situaţii de conflict. Specialiştii de resort şi-au pus întrebarea în ce măsură se pot considera credibile rezultatele examenelor pentru înmatricularea în învăţământul superior, în baza diplomei de bacalaureat, dacă candidaţii susţin examenele în instituţia lor cu comisia locală. Nu a fost justificată contestarea rezultatelor examenelor fără a avea rezolvarea în faţă, fapt ce a provocat neîncredere în Comisia Republicană de Evaluare, cea ce a dus la creşterea numărului de cereri pentru contestarea rezultatelor examenelor de la 11 959 în anul 2008 la 22 528 în anul curent. Instituirea Centrelor de bacalaureat în instituţii cu un număr de 25 de candidaţi a mărit numărul lor şi a făcut ineficientă monitorizarea acestor centre. Capitolul “Constatări, concluzii şi propuneri” are la bază rapoartele cu privire la rezultatele examenelor de bacalaureat completat doar de specialiştii din 22 de raioane, 9 din 40 instituţii de învăţământ mediu de specialitate şi 3 din 20 instituţii de învăţământ superior, care în total au reprezentat 224 de Centre de bacalaureat sau 56,85% din numărul acestora. Nu au parvenit propuneri din raioanele Cantemir, Călăraşi, Căuşeni, Cimişlia, Criuleni, Edineţ, Făleşti, Ocniţa, Orhei, Rezina, Sîngerei, Şoldăneşti, Taraclia. Au fost solicitate propuneri de la toate Direcţiile raionale şi municipale de resort şi generalizate opiniile din toate regiunele ţării, inclusiv din oraşele Bender şi Tiraspol. De asemenea, a fost organizată o discuţie vizând noua metodologie de organizare şi desfăşurare a examenelor cu un grup de 28 de directori de licee din municipiul Chişinău, o întâlnire de lucru la acest subiect cu directori , colaboratori ai direcţiilor, directori de licee, specialişti din instituţiile de învăţământ superior şi cu cei, care au elaborat Sistemul automatizat de generare şi transmitere a testelor de examene şi tehnologia ce urmează a fi utilizată în sesiunea de examene 2010. Ulterior, a fost elaborat şi transmis în DGR/MÎTS pentru discuţie cu cadrele didactice, elevii, părinţii proiectul Metodologiei organizării şi desfăşurării examenelor de bacalaureat în 2010.

Opiniile specialiştilor din teritoriu
S-au analizat opiniile parvenite din toate cele 35 de direcţii raionale şi municipale de învăţământ, tineret şi sport. Pentru a organiza Centre de Bacalaureat în fiecare instituţie iniţial s-au pronunţat specialiştii din 23 raioane. După consultarea proiectului pe aceeaşi poziţie au rămas doar cadrele didactice din 7 raioane. Reprezentanţii din 5 raioane consideră oportun ca în mediul rural să se organizeze centrele cu 25 de candidaţi. Iar pentru Centre externe de bacalaureat în prezent optează specialiştii din 23 de raioane.

Cum văd cei din teritoriu Centre de Evaluare a lucrărilor:
Reprezentanţi din 24 de raioane sunt de părere că e mai bine să fie constituite centre naţionale. Pentru Centre zonale, raionale şi în fiecare instituţie au decis specialiştii din 5, 4 şi respectiv 2 raioane.
Transmiterea materialelor de examene să se facă în plicuri securizate, prin bancă /opţiunea a celor din 33 de raioane / şi în varianta electronică /2 raioane /.
Reprezentanţii din 15 raioane susţin că e necesar să se permită sesiune repetată tuturor candidaţilor care au ratat examenele în sesiunea de bază. În acelaşi timp, corpul didactic din 4 raioane susţine că preşedintele Centrului de Bacalaureat poate fi numit un colaborator al DGR/MÎTS, alt cadru didactic sau managerial şi doar un raion propune această desemnare prin tragere la sorţi.
S-a mai propus de asemenea abţinerea de la sancţionarea profesorilor evaluatori pentru admiterea greşelilor la determinarea notei la examene, formarea profesorilor evaluatori prin seminare de instruire, anunţarea rezultatelor după fiecare examen, organizarea examenelor orale la limba de instruire, limbi străine, istorie, geografie, selectarea testului de examene din 50-100 variante care s-ar face publice în luna ianuarie, semnarea diplomelor doar de către directorul instituţiei în care candidatul şi-a făcut studiile.
Metodologia organizării şi desfăşurării examenelor de bacalaureat , sesiunea 2010 mai conţine şi alte prevederi, care urmează a fi supuse dezbaterilor publice. Ministrul Leonid Bujor a specificat că în urma acestora, toate propunerile vor fi generalizate şi discutate cu specialiştii din domeniu pentru ai proteja de stres pe profesori, copiii şi părinţi şi a imprima procesului de susţinere a examenelor o nouă calitate.
Serviciul de presă, ME

Leave a Comment