15 Jul

O prezentare facuta de un britanic de 15 ani, pentru Morgan Stanley, in care este descris consumul de media in randul adolescentilor, a provocat valva in presa anglo-saxona dupa ce Morgan Stanley a transformat documentul intr-un raport pe care l-a promovat, la sfarsitul saptamanii trecute, fara a pretinde ca acesta are valoare statistica. Raportul a ajuns pe prima pagina a Financial Times, a fost prezentat pe larg de publicatii precum The Guardian, pentru a fi, ulterior, luat peste picior de Time sau The Telegraph.


Matthew Robson, un elev londonez ce efectua un stagiu la Morgan Stanley, a fost rugat de analistii institutiei financiare sa descrie, intr-un document, obiceiurile lui si ale prietenilor sai legate de consumul de media. Informatiile prezentate de Robson au fost considerate de oficialii Morgan Stanley drept foarte valoroase, fapt pentru care au fost publicate.
The Guardian a publicat cele patru pagini ale raportului, in care Matthew Robson sustine, intre altele, ca:

    * Majoritatea adolescentilor nu asculta radio in mod regulat si nu sunt interesati sa asculte un anume program
    * Adolescentii continua sa se uite la televizor, dar mai putin, in conditiile in care au aparut tehnologii ce le permit sa urmareasca emisiunile oricand isi doresc. Adolescentii nu vor sa se uite la reclame
    * Niciun adolescent pe care il cunoaste autorul nu citeste ziarul, deoarece adolescentii nu au timp pentru asa ceva sau prefera sa afle informatia de la TV sau de pe Internet. Din cand in cand citesc, totusi, ziare gratuite
    * Pe masura ce consolele de jocuri pot fi conectate la Internet, acest lucru are un impact semnificativ asupra folosirii telefoanelor, in conditiile in care pe Internet convorbirile sunt gratuite
    * Jocurile pe PC nu isi au locul in randul adolescentilor, iar aceste jocuri, spre deosebire de cele produse pentru console, pot fi usor piratate in conditiile in care adolescentii nu vor sa plateasca
    * Toti adolescentii pe care ii cunoaste folosesc intr-un fel sau altul internetul si majoritatea apeleaza la platforme sociale de tip Facebook
    * Adolescentii nu prea utilizeaza platforma de microblogging Twitter deoarece constata ca nu ii urmareste mai nimeni, iar trimiterea de mesaje de pe telefon le “mananca” din credit
    * Adolescentilor nu le place publicitatea, fie ea si online
    * Adolescentilor le plac campaniile virale de marketing. Publicitatea outdoor nu prea le trezeste interesul

Cercetarea a ajuns, luni, pe prima pagina a Financial Times, care a plasat-o in contextul in care saptamana trecuta, la reuniunea anuala din Sun Valley, magnatii media isi bateau capul sa gaseasca solutii pentru schimbarile profunde prin care trece industria. Tot luni, The Guardian scria ca raportul a trezit un interes imens in mediile financiare din Londra.
Nu a durat, insa, mult pana cand media a schimbat tonul, luandu-i chiar peste picior pe specialistii Morgan Stanley, pentru faptul ca ar fi publicat un document fara valoare stiintifica sau statistica si care spunea aproape numai lucruri de domeniul evidentei.
Tot The Guardian a publicat, marti, un “studiu” propriu in care alti doi adolescenti contactati de ziar isi spun propriul punct de vedere asupra consumului de media, evaluarile lor fiind de multe ori radical diferite de cele ale lui Matthew Robson.
La randul sau, revista Time comenteaza ca reprezentantii Morgan Stanley au o problema cand iau de bune niste aprecieri ce tin de evidenta sau care pot fi usor puse sub semnul intrebarii. Publicatia da drept exemplu studii potrivit carora pana la 31% dintre utilizatorii Twitter sunt adolescenti, in conditiile in care Matthew Robson apreciaza ca “adolescentii nu folosesc Twitter”. “Oamenii de la Morgan Stanley ar trebui sa-si petreaca mai mult timp cu copiii lor”, afirma Time.
Unul dintre autorii blogurilor The Telegraph scrie, miercuri, ca daca e ceva nou in ceea ce afirma Matthew Robson, “atunci numele meu este Morgan Stanley”. Iar unul din blogurile New York Times scrie ca, lipsit de acuratete statistica, raportul “a atins o coarda sensibila. Industria media, confruntata cu o scadere acuta in activitatile sale traditionale, se lupta sa gaseasca indicii cum sa se remodeleze pentru urmatoarea generatie”.