Tu ai invatat una sau mai multe lectii dure in cariera? Ideea de baza este sa nu faci o drama din ceea ce ti se intampla, ci sa inveti sa te acomodezi si sa iei ce e mai bun de la cei din jur.

Odata ce termini scoala, afli ca jobul ales, locul de munca pe care ti l-ai dorit, e un mediu dur. Te poti confrunta cu succese, dar si cu esecuri profesionale pe care nu ai fi avut cum sa le intuiesti. In unele momente, poate ai impresia ca viata ta profesionala a esuat iremediabil. Dar toate aceste momente dificile se transforma, de fapt, in lectii importante despre cariera, scrie andreearaicu.ro.

Time.com a facut 10 scenarii cu lectii dure in cariera pe care, cel mai probabil, le primesti pana in 30 de ani. Daca nu te-ai confruntat cu ele inca, e bine sa fii pusa in garda.

10 lectii dure in cariera

1. Jobul visurilor tale e un esec

Scenariul e simplu: credeai ca ti-ai ales cea mai grozava profesie pana cand a trebuit sa te duci la serviciu zi de zi. Parca nu e la fel cum te asteptai. De exemplu, daca jobul tau presupune sa lucrezi direct cu clientii, iti imaginai ca vei fi foarte dedicata si atenta. In realitate, trebuie sa faci totul in ritm alert, nu ai timp pentru pretentiile fiecarui client, esti agitata si totul devine foarte impersonal.

O dezamagire legata de locul de munca ar trebui sa iti reaminteasca sa nu iti mai imaginezi ca un singur lucru te-ar putea face fericita.

2. Nu te-ai pregatit bine pentru interviul de angajare

Cand ai prea multa incredere in tine si ai nevoie de un job, e posibil sa aplici si pentru functii pentru care inca nu esti pregatita. Si risti sa te duci la interviu fara sa ai “temele facute”. Un interviu de angajare cere timp. Asa ca, oricat de buna ai fi, tot trebuie sa te documentezi inainte!

3. Esti prea dornica sa spui “da”

Printre ele mai importante lectii dure in cariera este aceasta: invata sa nu mai spui “da” mereu, orice ar fi! Entuziasmul si tineretea te pot face sa accepti orice sarcina, oricat de grea ar fi, oricat de nepregatita ai fi tu pentru ea. Cand spui da, pare ca te descurci cu orice. Dar adevarul e ca nu le poti face pe toate, mai ales cand esti tanara, mai ales de una singura! Asa ca, decat sa lasi balta proiectul mai tarziu, cand colegii se bazeaza pe tine, mai bine iti evaluezi corect capacitatile de la inceput. Cere detalii ca sa stii daca il poti duce la final sau nu.

4. Ai fost ignorata cand s-au facut promovari

Sau, mai rau, ai fost concediata! Cateodata, chiar nu depinde de tine! Sau se fac promovari in companie, iar tu esti lasata la o parte. Se intampla si e dureros. Nu o lua prea personal, ci gandeste-te cum poti sa devii mai buna din punct de vedere profesional! Poate ar trebui sa fii mai productiva si sa iti asumi mai multe responsabilitati!

5. Ai un sef de cosmar

Niste lectii dure in cariera poti primi chiar de la sef. Mai ales daca seful tau e unul groaznic! Si, cum sefii rai sunt mai multi decat cei buni, ai mari sanse sa intalnesti cel putin unul. Si, cel mai probabil, la inceputul carierei tale! Ce lectii sunt de invatat de aici? Invata sa fii rabdatoare, sa iti gestionezi reactiile, sa limitezi pe cat posibil interactiunea cu el. In cele din urma, poti invata si ca demnitatea ta e mai presus si ca niciun job nu e ultimul din lume!

6. Job bine platit, dar pe care il detesti

Cu totii simtim nevoia sa progresam din punct de vedere profesional si financiar. De aceea, chiar inainte de 30 de ani, poti fi tentata sa iti alegi un job bine platit, dar care iti displace profund. Nu intelege gresit, e normal sa vrei multi bani. Dar, daca acest job te face sa te simti mizerabil, mai merita? Pana la urma, lectia e asta: banii au un impact mai mic asupra felului in care te simti zilnic decat au cele opt ore zilnice petrecute la locul de munca.

7. Nu ti-ai recunoscut greselile cand era cazul

Oricine greseste, mai ales la inceputul carierei. Faptul ca nu iti recunosti greselile si ca le ascunzi poate fi o dovada de imaturitate si teama. Mai bine spui pe loc, decat sa se afle mai tarziu! Spune-i sefului tau direct ca ai invatat ceva din aceasta experienta si ca nu vei repeta greseala!

8. Ai stricat o prezentare importanta

Nu e usor deloc sa vorbesti in public. Sa faci niste prezentari de succes in fata mai multor oameni presupune mult efort, concentrare si… talent! Daca ai facut o gafa la o prezentare importanta, analizeaza situatia si da-ti seama ce ai putea sa imbunatatesti data viitoare.

9. Esti prietena cu cine nu trebuie la job

La job poate fi mult mai amuzant daca iti faci niste prieteni. Dar, daca stai prea mult de vorba si barfesti, s-ar putea ca prieteniile sa iti aduca mai multe dezavantaje! Ai grija ce si cu cine vorbesti!

10. Ti-ai contrazis seful de fata cu ceilalti… sefi

Daca seful tau vrea sa le vorbeasca altor manageri din companie despre un anumit proiect, de care te ocupi tu, fii atenta ce scoti pe gura! Sa zicem ca seful tau le face o propunere celorlalti, iar tu nu esti de acord, pentru ca nu o consideri oportuna. Si spui asta, de fata cu toata lumea. Energia din sala se schimba cat ai clipi. Trece-o si pe asta pe lista cu lectii dure in cariera! Invata cum sa iti exprimi opiniile si cand! Nu poti fi tu vedeta in orice moment! Spune-i sefului tau parerea, dar nu de fata cu alti sefi din companie! Altfel, se va simti amenintat si nu te va uita!