Inceputul scolii este o provocare pentru elevi. Acestia sunt nevoiti sa stea cateva ore pe scaun si sa isi concentreze atentia pentru a urmari lectiile, lucru deloc usor pentru varsta lor. Studiile arata, insa, ca mediul structural de invatare din scoli pare sa ajute creierul copiilor, abilitatile de concentrare si de controlare a comportamentului fiind mai dezvoltate la acestia decat la prescolarii de aceeasi varsta.
Cercetatorii de la Institutul de Dezvoltare Umana de la Max Planck si Universitatea California spun ca “Intre 5 si 7 ani, copiii fac pasi mari in dezvoltarea abilitatii de a-si controla comportamentul. Ce ne-a interesat pe noi a fost daca acest lucru este legat doar de maturizarea generala a creierului sau si de inceperea scolii care de obicei se intampla in aceasta faza a vietii”, declara Garvin Brod, fost scriitor la Institutul Max Planck, actual la Institutul German pentru Cercetare Internationala in Educatie.
Scolarii sunt mai dezvoltati decat prescolarii de aceeasi varsta
Studiul face parte din proiectul HippoKID si este primul care examineaza efectele inceperii scolii asupra dezvoltarii creierului. La acesta au participat 60 de copii care la prima testare aveau cinci ani. Pentru a vedea mai clar schimbarile rezultate din inceperea scolii, testele au fost repetate dupa un an.
In timp ce toti copiii mergeau la gradinita la prima testare, cativa din copii deja mergeau la scoala la a doua testare. De ambele dati, copiii lucrau teste computerizate care vizau abilitatea lor de a mentine atentia si de a-si controla comportamentul. Pe deasupra, activitatea cerebrala a acestora in timpul unui test de acest fel, a fost masurata folosind Imagistica prin Rezonanta Magnetica (RMN), o tehnica pentru creier care e sigura pentru copii.
Ambele grupuri – si prescolarii si scolarii – si-au imbunatatit atentia si abilitatea de a-si controla comportamentul, insa, scolarii au aratat o imbunatatire mai mare decat prescolarii. Mai mult, la acestia s-a vazut o crestere in activitatea partii creierului care este importanta pentru sustinerea atentiei, cortexul parietal drept.
Mai mult, copiii cu o crestere rapida in activitatea parietala au aratat o mai buna dezvoltare in controlul comportamentului: “Rezultatele noastre indica faptul ca mediul structural de invatare din scoala are un efect pozitiv asupra dezvoltarii controlului comportamentului”, afirma Garvin Brod.
Care este varsta potrivita pentru a incepe scoala
Cercetatorii sunt precauti si nu doresc ca rezultatele sa fie interpretate gresit. “Acest lucru nu inseamna ca inceperea devreme a scolii este un lucru mai bun pentru copii. Nu putem sa spunem care este varsta potrivita pentru inceperea scolii – acest lucru trebuie sa ramana o decizie individuala. Fiecare copil este diferit si noi nu stim daca efectele dureaza”, mentioneaza co-autorul Yee Lee Shing, principalul investigator al studiului HippoKID.
“Dar aceste rezultate demonstreaza cum, pentru prima data, contextul mediului modeleaza creierul unui copil de cinci ani in tranzitia acestuia spre scoala”, a mai adaugat Silvia Bunge, co-autor si profesor la Universitatea California.