Elevii de 10 ani învață codarea, programarea și bazele ingineriei.
“Visez să devin inginer-programator și știu că tehnologiille pot schimba lumea. Acum, doar mă joc cu roboții, dar mi-am pus scopul de a crea roboți, care vor fi utili întregii societăți”, spune Andrei.
Ianuarie 2017 — În fiecare dimineață, Andrei Copaci, un băiat de 13 ani din Chișinău, își începe ziua cu programarea unui robot. La micul dejun, el îl antrenează să-i transmită legumele sau să rezolve cubul Rubik. Pentru școala și comunitatea sa, Andrei a construit și a programat roboți să efectueze sarcini pentru reducerea consumului de energie, precum apinderea și stingerea luminii.
Pasiunea pentru tehnologie i-a fost aprinsă de RoboClub(link is external) – o inițiativă educațională robotică, implementată de Proiectul de competitivitate în Moldova. RoboClub, lansat în 2014 ca proiect pilot mic în 6 școli, a fost îmbrățișat rapid de profesori și copii, și de Ministerul Educației al Republicii Moldova, și s-a extins pentru a include 76 de școli din 40 de localități din toată Moldova. Prin intermediul RoboClub, Andrei împreună cu o echipă de elevi au participat la prestigiousul concurs international FIRST LEGO League(link is external) care a avut loc anul trecut în Spania.
“Visez să devin inginer-programator și știu că tehnologiille pot schimba lumea. Acum, doar mă joc cu roboții, dar mi-am pus scopul de a crea roboți, care vor fi utili întregii societăți”, spune Andrei.
Andrei a prevăzut deja aplicarea practică a roboților pe care îi programează. De exemplu, un robot care identifică obiectele după culoare și formă ar putea fi folosit la sortarea mărfurilor în depozite, fabrici și magazine. Andrei a proiectat, de asemenea, un robot care poate rula, păstrându-și echilibrul, pe cabluri metalice suspendate și care ar putea fi folosit de pompieri la stingerea incendiilor în zonele dificil de accesat sau cu risc sporit pentru sănătatea și viața umană. De asemenea, el a identificat o soluție pentru sectorul sănătății, programând un robot care realizează mișcări ritmice, ajutând astfel pacienții cu probleme de mobilitate prin intermediul exercițiilor de terapie fizică.
Prin intermediul inițiativei de Robotică, peste 170 de profesori și bibliotecari au fost instruiți să învețe aproximativ 4 000 de elevei în peste 50 de localități din Moldova cum se construiște și se programează un robot.
Cu sprijinul USAID, autoritățile moldovene lucrează la dezvoltarea economiei Moldovei, una dintre cele mai sărace țări din Europa, prin îmbunătățirea competitivității și eficienței principalelor industrii, inclusiv a TI. Astăzi, această industrie oferă locuri de muncă pentru peste 20 000 de ingineri și programatori, dar se confruntă cu problema educării forței de muncă calificate. Inițiativa inovatoare a USAID de a promova educația STEM (știință, tehnologie, inginerie și matematică) inițiază copiii (10-18 ani) în domeniul programării, codificării și ingineriei și îi sprijină să urmeze o carieră în domeniul TI.
Proiectul de competitivitate în Moldova, susținut de USAID în perioada 2015-2020, susține eforturile țării de a promova o economie puternica, diversificată și orientată spre export. Accentul se pune pe turism, industria ușoară și domeniul IT cu scopul de a spori veniturile, combate sărăcia și reduce migrarea.
LINKS – USAID’s mission in Moldova