Ministerul Educaţiei a făcut public raportul privind examenele și evaluările naționale în anul 2013 și metodologiile propuse pentru sesiunea 2014. Raportul integral poate fi accesat pe pagina web a Agenției de Asigurare a Calității: www.aee.edu.md. Tot aici, a fost plasat orarul examenelor de absolvire pentru sesiunea de examene 2014; proiectele metodologiilor de organizare și desfăşurare a examenelor din sesiunea 2014, inclusiv examenul de bacalaureat; programele de examen pentru clasele a IX-a și a XII-a; desfășurătorul sesiunii de examene 2014, care reflectă principalele etape în organizarea şi desfăşurarea examenelor.
Rezultatele examenului de bacalaureat 2013 dezvăluie probleme de calitate
Raportul privind examenele şi evaluările naționale pentru 2013 prezintă date dezagregate pe diferite criterii de la examenul de bacalaureat, examenele de absolvire a gimnaziului şi evaluarea finală din învăţămîntul primar. Datele sînt dezagregate şi descrise în plan geografic, pe tipuri de instituţii, profiluri, discipline şi pe alte criterii de interes.
Analiza datelor a conturat următoarele constatări și concluzii:
• Încercările de fraudă sînt răspîndite. La examenul de bacalaureat au fost admişi 27.730 de candidaţi. Din aceştia, au fost eliminaţi pentru fraudă 1.133 de candidaţi, sau 4% din numărul total de candidaţi.
• Rata de promovare în sesiunea 2013 a fost scăzută. În sesiunea de bacalaureat 2013 a fost atestată cea mai mică rată de promovare a examenului de bacalaureat din toată perioada de organizare a acestui examen în Republica Moldova – 68,28%. Rata de promovare în 2013 a fost cu 20 de puncte procentuale mai mică decît în anul precedent. În virtutea introducerii unor elemente noi în metodologia de organizare şi desfăşurare a examenelor de bacalaureat, datele nu sînt comparabile cu cele din anii precedenţi. În consecinţă, nu este posibilă determinarea dacă rata scăzută de promovare se datorează diminuării calităţii studiilor sau unei evaluări mai obiective.
• Reuşita absolvenţilor a fost joasă. A fost atestat un număr mic de elevi cu medii mari la examenul de bacalaureat: 7 elevi (0,03%) cu media 10, 278 elevi (1%) cu media între 9 şi 9,99 şi 1886 elevi (6,8%) cu media între 8 şi 8,99.
• Discrepanţa între mediile pe anii de studii şi mediile de la examenul de bacalaureat indică asupra evaluării deficiente în timpul anului de studiu şi ”inflaţia” de note. Se constată o discrepanţă dintre mediile elevilor pe anii de studii şi mediile de la examenul de bacalaureat. Dacă o medie de 8 şi mai mare pentru anii de studii au avut-o 41,7% dintre candidaţi, atunci o astfel de medie la examenul de bacalaureat au avut-o doar 7,8% dintre candidaţi.
• Calitatea studiilor la profilul real şi ştiinţele exacte este relativ joasă. Se constată o discrepanţă între rata de promovare în funcţie de profilul studiat: la profilul umanist această rată este de 76,48%, iar la profilul real 60,49%. Cea mai mică medie a notelor la disciplinele de examen a fost atestată la matematică (profil real) – 5,34. La această disciplină rata de promovare a fost de 68,23%.
• Peste un sfert de licee au mai puţin de 25 de absolvenţi, chiar dacă calitatea studiilor în liceele mari este mai înaltă. Se constată că în multe licee numărul elevilor care au finalizat treapta liceală în 2013 este redus: din cele 480 licee teoretice 50 au avut între 6 şi 15 elevi, 93 au avut între 16 şi 25 elevi, 209 au avut între 26 şi 50 elevi şi doar 26 au avut peste 90 de elevi. Dacă divizăm liceele teoretice, care au avut în acest an elevi absolvenţi, în două categorii, cele cu pînă la 50 de elevi şi cele cu peste 50 de elevi, atunci rata de promovare a examenului de bacalaureat pentru prima categorie este cu 9 puncte procentuale mai mică decît pentru a doua categorie.
• Performanţa elevilor din mediul urban este mai bună decît a celor din mediul rural, cu diferenţe semnificative între raioane/municipii și de la o instituție la alta. Notele medii la majoritatea disciplinelor de examen (pentru candidaţii din licee) în mediul rural au fost mai mici în acest an decît cele din mediul urban. Au fost atestate raioane cu o reuşită foarte bună la examenele de absolvire a gimnaziului şi cu o rată mică de promovare a examenului de bacalaureat (Briceni, Rezina, Ocniţa, Floreşti).
A crescut credibilitatea rezultatelor obţinute de elevi la examenul de bacalaureat. Pentru prima dată de la începutul organizării examenelor de bacalaureat în Republica Moldova, centrele de bacalaureat şi centrele de evaluare au fost dotate cu camere de luat vederi. Aplicarea sistemului de monitorizare video a redus considerabil şi a descurajat practicile de fraudare a examenului de bacalaureat. Deşi frauda nu a fost eradicată pe deplin, rezultatele examenelor de bacalaureat din anul 2013 corespund cu tendinţele scoase în evidenţă de evaluarea internaţională PISA 2009.