Guvernul a adoptat miercuri, 13 aprilie 2016, Metodologia de evaluare externă a calităţii în vederea autorizării de funcţionare provizorie şi acreditării programelor de studii și a instituțiilor de învățământ profesional tehnic, superior și de formare continuă. Metodologia a fost elaborată la inițiativa Ministerului Educației de către Agenția Națională de Asigurare a Calității în Învățământul Profesional (ANACIP) și urmează să fie pusă în aplicare după publicarea acesteia în Monitorul Oficial.
Astfel, toate instituțiile de învățământ profesional tehnic, superior și de formare continuă, precum și programele lor de studii, urmează să fie evaluate extern și acreditate de către experții evaluatori externi înscriși în registrul evaluatorilor al ANACIP sau în Registrul European de Asigurare a Calității în Învățămîntul Superior, cu scopul de a garanta calitatea educației. În particular, programele de studii și instituțiile de învățământ existente vor trebui să inițieze evaluarea externă a calității în vederea acreditării începând cu anul de studii 2016-2017, iar instituțiile și programele de studii nou create, care vor dori să obțină autorizarea de funcționare provizorie, sunt obligate să inițieze evaluarea externă a calității imediat.
Aceasta este o premieră pentru Republica Moldova și are drept scop sporirea și îmbunătățirea calității în domeniul învățământului și a răspunde necesităților pieței muncii prin pregătirea specialiștilor calificați, în corespundere cu standardele europene.
Procedura de evaluare externă în vederea autorizării de funcționare provizorie și acreditării se va desfășura în mai multe etape, inițiativa urmând să vină la ANACIP fie din partea instituției de învățământ, fie din partea Ministerului Educației. La prima etapă instituțiile sunt așteptate să realizeze rapoarte de autoevaluare a calității și să le prezinte la ANACIP. Ulterior, Agenția va institui o comisie de experți, care va analiza raportul și, totodată, va documenta calitatea procesului educațional în cadrul instituției. Cele mai importante aspecte evaluate vor fi capacitatea instituțională, eficienţa educaţională, inclusiv rezultatele școlare; calitatea programelor de formare profesională; managementul instituţional al calităţii; concordanţa dintre evaluarea internă şi situaţia reală.
De notat că începînd cu anul 2008, nu au fost acreditate peste 175 de programe de licență; cele 30 de universități urmează să fie evaluate și să obțină acreditare instituțională. De asemenea, urmează să fie evaluate programele de master, precum și zeci de furnizori de programe de formare continuă. Detalii