Dintre inventiile recente, Internetul a avut impactul cel mai mare asupra vietii omului, astfel ca, la nici 20 de ani de la inceputul dezvoltarii sale, e greu de gasit un aspect din activitatea cotidiana care sa nu fie marcat de acesta.
Unul dintre domeniile in care Internetul a adus schimbari radicale este cel al tehnicilor de recrutare. Prin mediul virtual, angajatii sau cei aflati in cautarea unui job dispun de forme noi de atragere, promovare, informare sau chiar securizare a carierei lor.
“Au apus vremurile cand un angajat aflat in cautarea unei noi oportunitati de munca avea la indemana doar pagina de anununturi a ziarelor. Acum daca vrei sa faci fata cu succes unui mediu tot mai competitiv, trebuie obligatoriu sa folosesti armele oferite de Internet”, spune Alison Doyle, expert in recrutare online la About.com.
Retelele de cunoscuti vor avea intotdeauna o importanta majora. Angajatorii primesc sute sau, uneori, chiar mii de CV-uri. A cunoaste pe cineva in interiorul companiei in care ti-ai dori sa lucrezi iti da un avantaj urias in fata simplilor aplicanti. Retele online de tipul LinkedIn.com isi pot dovedi din plin eficienta in astfel de situatii. Ele permit crearea unui profil profesional si asocierea cu alte persoane din industria in care activezi.
“Cu cat stabilesti mai multe contacte, cu atat sansele de a gasi o ancora in compania vizata sunt mai mari. De cele mai multe ori nu este cel mai bun prieten, dar chiar si prietenul unui prieten se poate dovedi de folos”, spune Jason Alba, director al JibberJobber.com.
Daca LinkedIn se dovedeste util pentru stabilirea conexiunilor profesionale, Twitter, una dintre cele mai noi retele sociale aparute pe piata, isi arata virtutile in zona usurintei comunicarii, serviciul putand fi folosit direct de pe telefonul mobil, legatura cu prietenii facandu-se prin mesaje scurte de tip SMS.
Intr-o situatie limita, cand viteza de reactie primeaza, Twitter se dovedeste mai eficient decat alte instrumente. “Twitter este un loc excelent pentru cariera. Prin aceasta retea am reusit sa atrag saptamanal inca doi-trei clienti in propriul portofoliu”, spune Jaimie Croft, un grafician din Statele Unite.
Dincolo de retelele sociale, batranul CV ramane, in continuare, un instrument important. Atat ca si acesta trebuie ajustat pe noile reguli ale online-ului. Redactarea sa nu s-a schimbat semnificativ, insa un lucru este aproape obligatoriu: includerea unor cuvinte cheie. Angajatorii cauta in baze de date cu zeci de mii de CV-uri si pentru a-si usura munca folosesc cuvintele cheie ca filtre. Astfel, un CV redactat fara sa se tina seama de acest detaliu, este un CV invizibil.
Un alt instrument puternic pus la dispozitie de Internet este blogul. Printr-un blog, oricine isi poate construi un brand propriu. Daca este bine scris, iar subiectul abordat are legatura cu domeniul de activitate, blogul se va constitui intr-o recomandare la fel de grea ca cea facuta de un cunoscut din interiorul companiei.
George Trifu, george.trifu@banknews.ro